Wednesday, April 13, 2011

Hørkjoler / Flax dresses

Jeg er nu i gang med at forberede mig til alle sommerens scenarier. Dette kostume skal bruges til Gloria Mundi, Einherjernes sommerscenarie.

Underkjolen er af naturhvidt hør. Jeg ville gerne have haft noget der var knapt så bleget, men det kan man ikke få i en særlig blød kvalitet, så valget faldt på dette.
Mønstret er en af middelalderkjole, og den er lukket med en snøre som går ned til livet. Den består af i alt 6 stykker: to forstykker, to bagstykker og to ærmer. Jeg har desuden tilføjet en lille bane stof bagved snøren, til hvis lukningen skulle gabe lidt nogle steder.
Kjolen er ikke oprindeligt tænkt til at være en underkjole, men da overkjolen er så løs, syntes jeg det var vigtigt, at underkjolen sad lidt til.

Overkjolen er en såkaldt Surcoat eller Surcot med "Helvedsgab", af mørkelilla hør i en knap så fin kvalitet som underkjolen. Den er lavet efter et mønster, jeg fandt via google. Den består ganske enkelt af et forstykke og et bagstykke som er ens bortset fra halsudskæringen, samt to kiler for vidde.

Læg mærke til, hvordan underkjolen stikker et godt stykke neden under overkjolen. Det var meget vigtigt for mig, for jeg synes det ser så fint ud.

Læderet til bæltet er købt i Læderiet og farvet med narvsværte. Messing-spændet er købt på venditio.dk og er en kopi af et fund. Pungen har jeg ikke selv lavet, den er købt på Moesgård Vikingetræf.

Jeg er virkelig glad for dette kostume. Jeg synes det blev rigtig godt, det minder ikke om nogen af de andre komstumer jeg har, og så er det behageligt! :) Enjoy!

I am now in the proces of making my preparations for this summer's scenarios. This dress I have made for Gloria Mundi.

The petticoat is made of white flax in a very soft quality. I would have liked to have a colour not quite so bleached looking, but they aren't made very soft. The pattern is of a medieval dress and it is closed with a drawstring which goes from the neck to the waist.
The dress is made from 6 pieces: two front, two back and two sleeves. I also added a narrow strip of fabric behind the drawstring.
The dress isn't originally a petticoat, but since the over dress is so loose, I thought it was important that the petticoat was more fitted.

The over dress is a so-called Surcoat with "Gates of Hell" made from a dark purple flax in a not so fine quality as the petticoat. It is made from a pattern I found via Google.
It is very simple and is made of one front piece, one back pieces, which are identical except for the neck line, and two gores for width.

Note how a good part of the petticoat sticks out under the over dress. This was very important to me, I think it looks great!

The leather for the belt is bought at laederiet.dk and is coloured afterwards. The brass buckle I bought at venditio.dk and it is a copy of an archaeological find. The belt purse is not home made, I bought that at Moesgård Vikingetræf.
I am very exited about this costume. I think it turned out great, it isn't like any of the other costumes I have and it's very comfortable! :) Enjoy!




No comments: